حمد توکلی در نشست خبری ، که در خبرگزاری مهر برگزار شد، با اشاره به وعده احمدی نژاد مبنی بر ارائه 250 تومان یارانه نقدی گفت: من پیشنهاد میکنم آقای احمدی نژاد رفراندومی برگزار کرده و از مردم بپرسد که آیاحاضر هستید ما قیمتهای حاملهای انرژی را 8 برابر کنیم تا به شما 250 هزار تومان بدهیم، من مطمئن هستم که اکثریت مردم مخالفت میکنند.
توکلی با بیان اینکه قصد من این است دلایلی که در کمیسیون تلفیق برای رد لایحه دولت در بودجه 92 ارائه شده است بیان کنم تا مردم از آن مطلع باشند، داد: باید ببینیم شرایط اقتصادی کشور چگونه است و چه مشکلاتی دارد و ببینیم آیا این لایحه بودجهای که از طرف دولت ارائه شده است در درمان و رفع مشکلات کشور کمک کننده است یا آن را زیادتر میکند؟ هم اکنون وضعیت اقتصادی کشور در شرایط رکود تورمی به سر میبرد یعنی هم نرخ بیکاری و هم نرخ تورم بالاست، تولید کم و قدرت خرید مردم هم کم است.
نماینده تهران خاطر نشان کرد: نرخ رشد جینی در دوره سال 2000 تا 2009 به طور متوسط 4.6 بوده است. در سال 89 یک درصد، سال 90، 1.7 درصد و سال 91، یک درصد بود و پیشبینی این است و در سال جاری 6 دهم درصد بشود، این در حالیست که در دوره برنامه سوم نرخ متوسط رشد 5.83 بود و در برنامه چهارم یعنی سال 84 تا 89 شش سال اول کار آقای احمدی نژاد 3.86 درصد است و در دو سال اخیر که دو سال اول برنامه پنجم است متوسط نرخ رشد نیم درصد است. وضعیت تورم کشور هم در سال 91 به صورت صعودی طی مسیر کرد و امسال از 30 درصد هم تجاوز کرده است.
وی گفت: بنابراین هم تورم شدید است و هم رکود شدید است در حالیکه در این چند سال به قیمت ثابت دلار درآمد نفتی به طور متوسط سالانه در دوره برنامه سوم 27.2 میلیارد در دوره برنامه چهارم یعنی 6 سال اول دوره آقای احمدی نژاد 60.7 میلیارد دلار و در دو سال اخیر 63.9 میلیارد دلار بوده است.
توکلی درباره واردات نیز گفت: در دوره برنامه سوم 27.612 میلیارد دلار واردات داشتهایم، در دوره شش سال اول آقای احمدی نژاد 61 میلیارد دلار و سال 90، 77 میلیارد و 800 میلیون دلار نرخ واردات بوده است. بنابراین صرف رونق درآمد نفتی و خرج آن برای اقتصاد ملی نجات بخش نیست.
وی ادامه داد: برای اینکه از این ورطه هولناک بتوانیم خودمان را بالا بکشیم و از تورم و بیکاری دور شویم، باید سیاستهای عاقلانه و متناسب اعمال شود. هدف ما باید در درجه اول مهار تورم و راه اندازی تولید باشد، از سیاستهای مالی که دولت می تواند اعمال کند تعادل بودجه، مهار تورم، تثبیت نرخ ارز و سیاستهای توزیع که کاهش نابرابری را به دنبال داشته باشد است که این سیاستها باید با هم هماهنگ و در جهت مهار تورم اعمال شود.
توکلی درباره ویژگیهای بودجه 92 از جهت حجم کل، کسری بودجه، فروش اوراق مشارکت، قیمت ارز، هدفمندی یارانهها و منابع صندوق توسعه ملی توضیحاتی ارائه کرد.
وی گفت: حجم کل بودجه و ترکیب آن از چند جهت بر اقتصاد ملی تاثیر میگذارد هر چه حجم بودجه دولت زیادتر باشد سهم بخش خصوصی کوچکتر میشود به این معنی که حجم کل بودجه وسعت میدان فعالیت بخش خصوصی را تعیین میکند و بزرگ شدن حجم بودجه دولت مضر به فعالیت بخش خصوصی است.
توکلی خاطر نشان کرد: بودجه 92 پیشنهادی از سوی دولت نسبت به بودجه سال گذشته 43 درصد رشد داشته است، این در شرایطی است که دولت بودجه بیش از 100 شرکت را در لایحه نیاورده که هنوز علت آن را هم نمیدانیم.
نماینده تهران درباره کسری بودجه نیز اظهار داشت: درآمد دولت مالیات است و وقتی دولت کسری بودجه میآورد یا پول چاپ میکند یا از مردم قرض میگیرد یا از خارج قرض میگیرد یا داراییهای خود را میفروشد. چاپ پول، پول پرقدرت خلق میکند و پول پرقدرت نقدینگی را افزایش میدهد در نتیجه تورم افزایش مییابد وقتی هم که در داخل اوراق مشارکت میفروشد یعنی از مردم قرض میگیرد. فروش اوراق مشارکت نرخ سود را بالا میبرد و سرمایه گذاری خارجی را پایین میآورد. در نتیجه بهرهوری را هم کم میکند چون پول مردم به دست مردم میآید و در این صورت دولت بدهیهای خود را به سالهای بعد منتقل میکند و در سالهای بعد کسری بودجه بالا میرود و این دور باطل در سالهای بعد تکرار میشود.
توکلی گفت: دولت در سال 88، 50 هزار میلیارد تومان در سال 89، 60 هزار میلیارد تومان و در سال 90، 80 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته است، این در حالیست که دولت در لایحه بودجه 92، جلوی فروش اوراق مشارکت عدد صفر گذاشته یعنی اینکه قصدی برای فروش اوراق مشارکت ندارد در حالیکه دولت در لایحه 92، فروش اوراق مشارکت را در احکام بودجه پنهان کرده است. به طوریکه در بند 25 لایحه مبلغ 5 هزار میلیارد تومان در بند 30، 6 هزار میلیارد تومان به اسم فروش اسناد خزانه اسلامی و در بند 34، مبلغ نامشخص فروش اوراق اسلامی را گنجانده است به نظر می رسد این عبارات ابداعی نیز برای پوشاندن ربا، جعل شده است. 15 هزار میلیارد تومان نیز برای شرکت های دولتی لحاظ گردیده است.
رئیس سابق مرکز پژوهشهای مجلس گفت: اوراق مشارکتی که دولت سالهای قبل فروخته به گونهای است که دولت باید 22 هزار و 500 میلیارد تومان بایت اصل آن باید برگرداند که در لایحه بودجه هم آمده، 800 میلیارد تومان هم بابت سودش بدهد که جمعا میشود 3 هزار و 300 میلیارد تومان هزینه اوراق مشارکت سالهای قبل. وقتی بیحساب و کتاب چنین کارهایی میکنیم نسل بعد چه میشود؟ یعنی سالهای بعد باید پول بیشتری بابت اصل و فرع بدهیم. هزینه ما بالا می رود کسری هم بیشتر میشود و این دور تکرار می شود.
توکلی درباره واگذاری سهام طرح عمرانی در بودجه 92 نیز گفت: در جداول بودجه 6 هزار میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شده اما در بند 3 - 13، 30 هزار میلیارد تومان دیگر در نظر گرفته شده است و در بند 13- 8 نیز اجازه 10 هزار میلیارد تومان فروش طرحهای عمرانی خواسته شده است. این در حالیست که طی سالهای 85 تا 91، 110 هزار میلیارد تومان سهام فروخته شده است که تقریبا میشود 120 هزار میلیارد تومان. یعنی گوشت لخم فروخته شده است و هرچه مانده پی و جربی و استخوان است.
وی ادامه داد: اموال دولت برای فروش بینهایت نیست، تمام میشود. اما هزینههای پایدار که خلق میشود باقی میماند، نتیجه این میشود که نسل بعد یا دولتهای بعدی دچار مخمصه بسیار شدیدی خواهند بود البته این میراث سالهای بسیار طولانی است اما در دوره آقای احمدی نژاد شدت بیشتری داشته است.
نماینده تهران درباره موضوع ارز و ارتباط آن با بودجه نیز گفت: نرخ بازار پرتلاطم ارزی تاثیر تخریبی در اقتصاد دارد. در اقتصاد داریم که به شکل مدیریت شده گاهی دولتی ارزش پول ملی را کم میکند برای اینکه تراز بازرگانی را تعدیل کند. آنجا که مدیریت شده است گاهی اوقات نتیجه حاصل میشود ولی وقتی که از مدیریت خارج است و به صورت متلاطم در حال تغییر است در این حالت، آثار منفی از جمله گران شدن واردات، افزایش نرخ تورم، نیازمندی به منابع بیشتر برای سرمایه گذاری، افزایش ریسک و نااطمینانی، فرار سرمایهها، رکود اقتصادی، انحراف سرمایه گذاری و سفته بازی را شاهد هستیم.
توکلی تصریح کرد: باید احتمال دهیم سال 92 از این حیث وضع ما بدتر میشود. زیرا پدیدههای اقتصادی آثارش به تدریج با وقفه ظاهر میشود و اثرش به مراتب شدیدتر است. علت این است که دولت در لایحه بودجه متاسفانه مثل همه سالهای گذشته که نفت را به عنوان ملک خود حساب میکند و هر چه گرانتر شد آن را بهتر دیدند چنین نگاهی به افزایش قیمت نفت داشته است. در حالیکه ارز یک ابزار سیاستگذاری است که باید با کمک آن اقتصاد را به تعادل رساند نه اینکه بودجه را طراز کرد.
رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس گفت: دولت نرخ ارز را در بودجه امسال 2450 تومان در نظر گرفته است، یعنی با این کار به طور رسمی ارزش پول ملی نصف میشود. از مهرماه سال 91 با کاهش ارزش پول ملی مواجه بودیم اما از این لحظه به طور رسمی ارزش پول ملی نصف میشود. این اتفاق برای دولت مطلوب است چون بودجه را تراز میکند برای دلالان و فاسدان هم مطلوب است که از این بازار پرتلاطم منفعت کسب میکنند در حالیکه دولت ابتدا باید سیاست ارزی خود را مشخص کند که چرا این رقم را خوب میداند تا ما هم قانع شویم تا در بودجه آن را بپذیریم.
وی ادامه داد: در قانون برنامه پنجم تاکید شده است که دولت باید جدول منابع و مصارف ارزی را تقدیم کند اما دولت چنین کاری نکرده است.
توکلی درباره اتکاء به نفت در بودجه 92 نیز گفت: اگر راه مالیات هزینهها تامین شود اشکالی ندارد زیرا تولید ملی را زیاد میکند. اما اگر محل تامین کسری نفت باشد و دولت دلارهای نفتی را به بانک مرکزی بفروشد پول پرقدرت در بازار زیاد میشود و تورم بالا میرود. در شرایط فعلی دسترسی به ارز برای ما مشکل است و بانک مرکزی ارزی در دسترس ندارد. دولت ارز را به بانک مرکزی میفروشد در حالیکه ارزی در دست بانک مرکزی نیست و وضع بدتر میشود.
وی با بیان اینکه اگر درآمد نفتی هنگفت باشد رکود تورمی شدید اتفاق میافتد گفت: اگر جمعیت را در نظر بگیریم و ارز سرانه نفتی را محاسبه کنیم در دولت جنگ به ازای هر ایرانی در سال 608 دلار، در دوره سازندگی 384 دلار، در دوره اصلاحات 364 دلار و در دوره 7 ساله آقای احمدی نژاد 890 دلار خرج شده است. یک مشکلی که اتکا به درآمد نفتی بوجود میآورد بیماری هلندی است اگر در آمد نفتی هنگفت شد و با عجله هزینه شد رکود تورمی شدید اتفاق میافتد اصرار من سال 86 به آقای احمدی نژاد این بود که درآمد نفتی را یک مرتبه به اسم پروژههای عمرانی خرج نکند اما گوش نکردند و متاسفانه این بیماری هلندی در ایران ریشه دار است.
توکلی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در این باره که سال گذشته کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رد شد و در جلسهای که با آقای لاریجانی گذاشتند تصمیم گرفتند در یک مصلحت اندیشی کلیات را تصویب کنند چرا این مصلحت اندیشی امسال که سال پایانی دولت است اجرا نشد؟ گفت: برای تغییر موضع کمیسیون بودجه دو راه وجود دارد. یک راه همین است که سال گذشته انجام شد ، کمیسیون تلفیق تا تعیین تکلیف نهایی بودجه برقرار است و وقتی لایحه را رد میکند منحل نمیشود.
وی افزود: طبق آئین نامه کمیسیون تلفیق اگر یک سوم اعضا تقاضای تجدید رای بکنند و سه چهارم حضار رای بدهند آن موضوع تجدید رای میشود.
توکلی خاطرنشان کرد: یک راه دیگر این است که کمیسیون تلفیق گزارش رد را به مجلس میدهد و مجلس به حرف مخالفان و موافقان گوش میدهد اگر نظر کمیسیون را تایید کرد، رد شده است و دولت لایحه بودجه دیگری را آماده میکند و اگر نظر کمیسیون رد نشود لایحه به کمیسیون تلفیق باز میگردد و اصلاحات روی آن انجام میشود.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه هر دو راه امکان پذیر است، بیان کرد: امسال راه دوم را ترجیح دادند برای اینکه اگر فردا مجلس کلیات لایحه را تصویب و نظر کمیسیون را رد کند بخشی از مباحث تصویب کمیسیون انجام شده است و زمانی که دوباره کمیسیون لایحه را اصلاح کرد و بازگشت، وارد کلیات نمیشویم و وقت هم تلف نمیشود.
وی در پاسخ به این سئوال که اگر مجلس کلیات را رد کند چه میشود تصریح کرد: اگر رد کند بهتر است چرا که دولت زودتر مطلع میشود که وظیفهاش سنگین است و باید لایحه بدهد. شاید از این جهت هیات رئیسه تصمیم گرفت که گزارش رد لایحه به صحن علنی بیاید.
توکلی گفت: خلاء قانونی وجود ندارد. نقطه نظرات مجلس مشخص است. دولت ظرف 10 تا 15 روز اصلاحات مهمی را انجام دهد و تقدیم مجلس کند، اگر وظیفه اشان را درست انجام دهند مشکلی از لحاظ زمانی ایجاد نمیشود.
وی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که دولت گفته است که اگر کلیات تصویب نشود افزایش حقوق منتفی میشود و ارائه بودجه سه دوازدهم نیز وجود نخواهد داشت، گفت: دولت دیگر نمیتواند بودجه سه دوازدهم بدهد برای اینکه طبق قانون آئین نامه داخلی حداکثر در سه ماه یا سه دوازدهم میتوان داد و صراحت ندارد که دولت بتواند این کار را بکند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: نکته دوم این است که افزایش حقوق اصلا ربطی به این موضوع ندارد. افزایش حقوق باید براساس لایحه سه دوازدهم صورت بگیرد که این موضوع تصویب و ابلاغ شده است. در واقع این حرف مبنای درستی ندارد و بیشتر برای تحریک نظرات است تا با بودجه موافقت شود.
توکلی در پاسخ به سئوالی دیگری در این باره که در بودجه دولت صادرات نفتی نصف سال گذشته بود و این در حالی است که دولت بدنبال کاهش صادرات نفت است اظهار داشت: اتکا به نفت از جهت ریالی محاسبه میشود. بودجه را ریالی مینویسیم اگر فروش نفت را نصف کنیم اما ارز را به ریال دو برابر کنیم اتکا به نفت تغییری نکرده است.
وی تاکید کرد: به طور مثال صد بشکه نفت میفروختیم که هر بشکه 100 دلار بود و هر یک دلار را 1226 تومان حساب میکردیم. این محاسبه مانند این است که 50 بشکه نفت با ارز 2260 تومان بفروشید همان رقم بدست میآید و اتکا هیچ تغییری نکرده است.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: تمام آثار منفی کاهش ارزش پول ملی را که برای مردم وجود دارد دولت برای خود منتفی کرده است ولی آثار منفی آن برای مردم باقی نمانده است.
توکلی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که نام 185 شرکت در لایحه جدید آمده نشده است و اینکه این مربوط به کدام بخش از بودجه است و دلیل آن چیست گفت: اسم هایشان مشخص است بودجه آنها در لایحه 92 معلوم نشده است. این شرکتها در حوزه خاصی نیستند در حال فراهم کردن مقدمات واگذاری آنها هستند و زودتر از موعد از بودجه خارج شدهاند. این در حالی است که باید محل درآمد آنها در بودجه باشد.
وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مورد وعدههای آقای احمدی نژاد در خصوص یارانه 250 هزار تومانی و چگونگی جلوگیری از اشاعه این وعدهها در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها گفت: شرایط تورمی و خود هدفمند کردن با تعجیل بیشتر، تورم بیشتری را ایجاد میکند و به شدت به مردم آسیب میزند.
توکلی افزود: زمانی که ما در آذرماه 89 قیمت انرژی را بالا بردیم نرم رشد نقدینگی 14 درصد بود واکنون به 29 درصدرسیده است . نرخ تورم حدود 14 درصد بود و حالا به 30 درصد رسیده است. نرخ ارز تثبیت شده و 1075 تومان بود اکنون غیر ثابت است و 3500 تومان هم بالا می زند. ثبات اقتصادی داشتیم که اکنون نداریم . وفاق سیاسی داشتیم که اکنون وجود ندارد. کسری بودجه در آن زمان کمتر بود و اکنون بیشتر است. ذخایر کالایی در آن زمان بهتر از اکنون بود و از هر جهت که نگاه کنیم بحث برای شروع هدفمندی منفی است و مجلس تقریبا یکپارچه با این کار مخالف است.
وی تاکید کرد: وعدههای آقای احمدی نژاد هم با انگیزههای سیاسی صورت میگیرد و به مصلحت نیست که ایشان چنین کاری انجام میدهد و باید رسانهها حقایق را به درستی به مردم منتقل کنند تا معلوم شود حرف علمی و دلسوزانه با حرف سیاسی که بر اساس اهداف انتخاباتی تغییر میکند چه فرقی دارد؟
نماینده مردم تهران در مجلس در این باره که دولت معتقد است مزایایی که فاز اول هدفمندی داشته است مانند افزایش نرخ ارز تا حدودی از بین رفته است؛ مانند جلوگیری از قاچاق سوخت؛ در عین حال اثر حمایتی که از بخشهای کم درآمد وجود داشته نیز از بین رفته است. مجلس با توجه به مخالفتهایی که در زمینه فاز دوم هدفمندی دارد برای این دو مسئله چه فکری دارد؟ ، تصریح کرد: استدلال مجلس این است که یک علت افزایش قیمت ارز همین اجرای هدفمندی به سبک دولت است که پول نفت را به ریال تبدیل و بین مردم تقسیم کرده است و این خود یکی از عوامل افزایش قیمت ارز است.
توکلی افزود: اگر قیمت ارز را افزایش داده و قیمت انرژی را دوباره بالا ببریم باید ببینیم که تا چه اندازه میتوانیم این کار را انجام دهیم. آقای احمدی نژاد باید این را به مردم بگوید که وقتی میخواهد 250 هزار تومان به آنها پرداخت کند قمیت بنزین و گازوئیل را چقدر خواهد کرد. ایشان این طرف هزینهها را اعلام نمیکند و طرف درآمد و مردم را به افزایش تقاضا تحریک می کند.
وی تصریح کرد: اقتصاددانان به غیر از آنهایی که از دولت دستور میگیرند مطلع هستند در شرایط فعلی افزایش قیمت حاملهای انرژی خود باعث تشدید تورم میشود و باعث یک جهش دیگر در قیمت ارز خواهد شد و در نتیجه این یک دور تسلسل است و دور باطلی از افزایش قیمتهای حامل های انرژی است و اقتصاد متوقف میشود.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: دولت اکنون با قیمتهای فعلی 28 هزار میلیارد تومان درآمد کسب میکند و 45 هزار تومان به مردم میدهد. اگر قرار باشد این 45 هزار تومان به 250 هزار تومان برسد باید 28 هزار میلیارد تومان 8 برابر شود و قیمتها 8 برابر شود.
وی تاکید کرد: من پیشنهاد میکنم اگر آقای احمدی نژاد وقتی داشت، رفراندومی برگزار کرده و از مردم بپرسد که آیا حاضر هستید ما قیمتهای حاملهای انرژی را 8 برابر کنیم تا به شما 250 هزار تومان بدهیم . من مطمئن هستم که اکثریت مردم مخالفت میکنند. مردم اکنون کمتر دچار توهم پولی هستند حاضرند مقدار اسمی حقوقشان پائین باشد اما نرخ تورم نیز مهار شده باشد.
توکلی خاطرنشان کرد: چه فایدهای دارد ما حقوق کارمندان را 25 درصد بالا ببریم اما افزایش تورم 5 درصدی به آنها تحمیل کنیم. اگر حقوق کارمندان را 10 درصد بالا ببریم اما 20 درصد تورم داشته باشیم باز به نفع کارمندان است. برای اینکه مابه التفاوت آن 10 درصد باعث کاهش خرید میشود، اما در صورت اول 25 درصد قدرت خرید آنها کاهش پیدا کرده است. بنابراین شما به عنوان خبرنگار وقتی به دولتیها میرسید بپرسید شما که میگویید می خواستیم به مردم پول بدهیم و نگذاشتند این پول را چطور تامین میکنید. اگر قرار است از طریق افزایش قیمتهای حاملهای انرژی تامین کنید دوباره همین جریان تکرار خواهد شد.
وی در مورد راهکارهای حمایتی از اقشار کم درآمد نیز گفت: تورم را کنترل کردن بهترین راهکار حمایتی از اقشار کم درآمد است. نرخ تورم متوسط 30 درصد است. تورم برای اقشار فقیر 47 درصد و برای اغنیا زیر 30 درصد است. همیشه نرخ متوسط تورم برای دهکهای پائین، بالاتر و برای اغنیا از نرخ متوسط پائینتر است و اگر تورم را کنترل کنید بهترین لطف را به مردم کردهاید تا اینکه از پول نفتی که از طریق درآمد ملی حاصل نمیشود به مردم پرداخت کنیم.
وی همچنین درباره واگذار کارت هوشمند به مردم گفت: امیدواریم دولت خوبی بر سرکار بیاید اما با این وجود هر دولت خوبی هم بیاید رکود تا 2 سال ادامه پیدا خواهد کرد تا مهار شود در این فاصله باید از اقشار کم درآمد جامعه حمایت غذایی کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: باید بعضی از اقلام غذایی و بهداشتی را که جلوی بیماریها را میگیرد برای مردم تامین کنیم و از طریق کارت هوشمند در اختیار آنها قرار دهیم. این وظیفه این دولت است. در سرمایهدارترین کشورهای دنیا نیز این کار را انجام میدهند . در سال 2011 در آمریکا 47 میلیون و 753 هزار نفر آمریکایی کوپن غذا دریافت میکنند.
توکلی تصریح کرد: سیستم کارت هوشمند باید برای اقشار ضعیف فراهم شود تا این دوره رکود را به در کنیم. زمانی که بد عمل کردهایم و مردم را دچار مشکل کردیم دو راه وجود دارد . یا اینکه اسکناس چاپ کنیم و به آنها پول بدهیم و یا اینکه به آنها این امکان را بدهیم تا با درآمد محدود خود حداقل نیاز خودشان را تامین کنند تا دوران رکود را پشت سر بگذاریم.
وی تصریح کرد: در صورتی که دولت لایحهای در این زمینه به مجلس بیاورد مجلس رای خوبی خواهد داد چرا که نقش یارانهها را هزینه کمتری کامل کنند تقلب در آن کمتر است و جمع آوری اطلاعات راحتتر است و تمرکز بر آن بیشتر است.
ت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اگر دولت آینده شیوه دولت فعلی را در بودجه نویسی ادامه دهد و اداره کشور از نظر اقتصادی به شیوه فعلی ادامه یابد چه سرنوشتی در انتظار کشور و مردم است، گفت: من جزو سیاستمداران امیدار هستم، معتقد نیستم که این وضع بد همینطور پیش برود.
وی افزود: انشاءالله دولت بعدی امید است که کارها را عقلانی تر و علمی انجام دهد و از کارهای حساب نشده پرهیز کند.
توکلی گفت: چون حجم دولت بزرگ است و دخالتش در اقتصاد بیشتر است آثار منفی بودجه بد از متوسط کشورها بیشتر است و اگر به صلاح نزدیک شود و به طرف بودجه ریزی عقلانی و صحیح پیش رود آثار مثبتش بیشتر میشود. انشاءالله باید نقش دولت را هم کم کنیم و تا آنجایی که ممکن است به مردم بسپاریم.
نماینده تهران در مجلس در پاسخ به این سئوال دیگری مبنی بر اینکه اصلاح رویههای غلط پایه گذاری شده چقدر زمان میبرد، گفت: شروع اصلاحات به وقت زیادی نیاز ندارد اما بازخورد اصلاحات وقت میبرد.
رئیس سابق مرکز پژوهشهای مجلس خاطر نشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی به نظر ما نباید منحل میشد گرچه همان زمان مرکز پژوهشها بررسی کرد و تاکید کرد که دولت اختیار قانونی داشته که چنین کاری انجام دهد و نوشتیم که از نظر حقوقی ایرادی به کار دولت نیست اما از نظر کارشناسی به کار دولت انتقاد کردیم.
توکلی گفت: به نظر میرسد یکی از عاقلانهترین کارهایی که دولت بعدی که سر کار میآید میتواند انجام دهد این است که سازمان مدیریت و برنامهریزی را احیا کند. یک مرکز متفکر وجود داشته باشد که به عنوان یک سازمان فرابخشی بتواند تنظیم و اجرای بودجه را علمی، معقول و متناسب با نیازهای کشور انجام دهد.